پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150653
مصرف گاز در اروپا رو به افزايش است/دنيا روي ايران به عنوان بزرگترين کشور دارنده منابع گازي حساب ويژه باز کرده است
تاریخ انتشار : 1393/12/10 09:17:00
نمایش : 1556
خطيبي به تهديد اروپا توسط روسيه اشاره کرد و گفت: امروز مي بينيم که هر بار مشکلي ميان روسيه و اروپايي ها به وجود مي آيد، روسيه کشورهاي قاره سبز را تهديد به تحريم گازي مي کند. همين اواخر نيز روسيه در قبال تحريم هاي اروپاييان اعلام کرد که در صورت ادامه روند تحريم ها، اروپا را از طريق گاز تحريم خواهد کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد علي خطيبي، کارشناس مسائل نفت و گاز کشورمان در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا درخصوص وضعيت انرژي گاز در شرايط کنوني جهان، اظهار داشت: انرژي گاز به دليل سازگاري با محيط زيست، پاکيزه بودن و سهولت در مصرف و حمل و نقل آن به عنوان يک انرژي با مزيت بالا و مقبوليت زياد در دنيا محسوب مي شود. اگر رشد انرژي هاي مختلف در جهان را ملاحظه کنيم، مشاهده خواهيم کرد که رشد گاز بالاترين رشد را داشته، به ويژه در اروپا که قاره سبزي است و در مساحت کم، کشورهاي بسياري گرد هم آمده اند. از سوي ديگر توجه ويژه اروپا به محيط زيست، موجب مي شود تا گاز از جايگاه ويژه اي در اين قاره برخوردار شود.

 

خطيبي در ادامه درباره نيازهاي اروپا به اين انرژي پاک، گفت: اروپا رفته رفته ميزان مصرف انرژي هاي آلاينده را کاهش داده و ميزان مصرف گاز در اين قاره رو به افزايش است. بنابراين مي توان گفت گاز در آينده مصرف اروپا جايگاه بسيار مهمي خواهد يافت. از اين رو نياز به گاز در اين قاره افزايش خواهد يافت و مقادير فعلي که در اروپا توزيع مي شود، به شدت افزايش خواهد يافت.

 

وي همچنين خاطرنشان کرد: اين افزايش ميزان مصرف گاز در آينده اروپا موجب خواهد شد تا تامين کنندگان گاز در اين قاره، با کمبود ظرفيت صادرات مواجه شوند، از همين رو اروپاييان بدون شک بايد به سمت تامين کنندگان ديگر گاز حرکت کنند.

 

مدير سابق امور اوپل وزارت نفت با بيان اينکه در حال حاضر بخش قابل توجهي از گاز اروپا توسط روسيه تامين مي شود، گفت: اين روزها ارتباط اروپا و روسيه تاحدودي تيره و تار شده است. بنابراين اروپا نيز درصدد متنوع کردن منابع گازي خود بوده و به جز روسيه قصد دارند منابع جديدي را براي تامين گاز به دست آورند. در اين شرايط، ايران به عنوان بالاترين منبع گازي جهان مي تواند به عنوان يک مشتري خوب براي اروپاييان مطرح باشد.

 

وي در ادامه به مزاياي گازي ايران براي اروپا اشاره کرد و افزود: نزديکي ايران به اروپا يکي از مهمترين عوامل براي اولويت قرار دادن کشور ما براي تامين گاز اروپاييان است. در اين راه يکي از مطمئن ترين راه کارهاي انتقال گاز از طريق خط لوله است که با توجه به اين فاصله نسبتا مناسب، ايران مي تواند يکي از صادر کنندگان گاز اروپا باشد.

 

خطيبي همچنين به تهديد اروپا توسط روسيه اشاره کرد و گفت: امروز مي بينيم که هر بار مشکلي ميان روسيه و اروپايي ها به وجود مي آيد، روسيه کشورهاي قاره سبز را تهديد به تحريم گازي مي کند. همين اواخر نيز روسيه در قبال تحريم هاي اروپاييان اعلام کرد که در صورت ادامه روند تحريم ها، اروپا را از طريق گاز تحريم خواهد کرد.

 

خطيبي همچنين تصريح کرد: نياز شديد اروپا به گاز و وجود منابع عظيم گازي در ايران، مي تواند يک تعامل مثبت اقتصادي ميان ايران و اروپا ايجاد کند و در مقابل اگر يک موقع ميان ايران و اروپا مشکل پيش آيد و آنها بخواهند دست به تحريم ايران بزنند، کشور ما نيز در مقابل مي تواند از ظرفيت گازي خود براي تحريم اروپا استفاده کند.

 

وي در ادامه درباره منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر توان ايران براي تحريم گازي اروپا، اظهار داشت: فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص توان ايران براي تحريم اروپا نفي کننده تعاملات مثبت نيست. ايران با اروپا مي تواند تجارت و تعاملات بسياري وسيعي داشته باشد اما اگر يک روز آنها به جاي تعامل مثبت، رويکرد منفي در پيش گرفتند، ايران نيز متقابلا مي تواند از ظرفيت هاي خود بهترين استفاده را داشته باشد.

 

خطيبي در بخش پاياني اظهارات خود عنوان کرد: ما به عنوان بزرگترين دارنده منبع گازي جهان در بلند مدت جايگاه خاصي در تامين گاز اروپا و ساير نقاط دنيا خواهيم داشت. بنابراين به تدريج کشورهايي که منابع گازي کمتري نسبت به ايران دارند، با تهي شدن منابع خود مواجه خواهند شد و بدين ترتيب توان صادراتي خود را از دست مي دهند، اما کشورهايي مانند ايران که داراي منابع غني هستند، در اين عرصه باقي خواهند ماند. ايران نيز جزو کشورهايي است که روز به روز در زمينه انرژي گاز شرايط بهتري پيدا مي کند. بنابراين تمام دنيا روي ايران به عنوان بزرگترين کشور دارنده منبع گاز جهان حساب ويژه اي باز کرده و در آينده شاهد خواهيم بود که در اين زمينه با شکوفايي و رشد ويژه اي مواجه خواهيم بود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html